Koniec
éry vznetových motorov

Život s vozidlom vybaveným bežným typom pohonu bude čoskoro mimoriadne ťažký. Sprísňovanie emisných noriem, ktoré zaviedla Európska únia, znižuje ziskovosť v prípade vozidiel so vznetovým motorom. Ďalšie európske mestá oznamujú veľké obmedzenia pre majiteľov automobilov vybavených vznetovými motormi. Orgány v Holandsku a Nórsku oznámili zavedenie zákazu predaja automobilov so spaľovacími motormi do roku 2025.

Dopravné značky: Berlin, Diesel bis Euro 5, Anlieger frei
Podľa odborníkov z organizácie JATO Dynamics podiel vznetových motorov klesá. Od roku 2015 predaj vozidiel s týmto pohonom pozvoľne klesá. V roku 2017 mali vznetové motory podiel 43,8 % z celkového počtu zaregistrovaných vozidiel. Ide o najnižšiu hodnotu od roku 2003, keď bol pomer 43,4 % a jediným konkurentom tejto technológie boli zážihové motory. Údaje, ktoré organizácia JATO Dynamics zhromaždila na európskom trhu, ukazujú, že v 25 z 26 krajín na našom kontinente sa zaznamenal pokles záujmu o vozidlá poháňané vznetovým motorom. Strmý pokles zaznamenali okrem iných krajín aj Luxembursko, Grécko a Španielsko, ako aj Portugalsko, Írsko a Taliansko. V roku 2011 boli ¾ zaregistrovaných nových vozidiel vybavené vznetovými motormi. Vládna kampaň podporujúca vozidlá poháňané alternatívnymi palivami spôsobila zníženie podielu vozidiel so vznetovými motormi v tejto krajine na 23 %. To znamená pokles o 52 percentuálnych bodov za 6 rokov.
Emisie z výfuku
Vznetové motory v súčasnosti strácajú podiel v dôsledku posilňovania pozície vozidiel s hybridnými pohonmi a – v oveľa menšom rozsahu – prítomnosti elektromobilov. Pred desiatimi rokmi mali vozidlá vybavené alternatívnymi pohonnými zdrojmi podiel na európskom trhu len 0,4 %, pričom dnes je ich podiel 4,2 %. Spoločnosť Toyota sa môže pochváliť najväčším nárastom – v období od januára do júna 2017 predala v Európe až 40 % vozidiel s alternatívnym pohonom.

Zdroj: Diesel v Európe v roku 2017: annus horribilis.